Årets toppere og floppere 2021

Så går 2021 på hæld, og som vanligt har vi samlet årets bedste og værste kommunikationsbedrifter i Kudos helt egen Årets Toppere og Floppere.

Kasper - vi elsker dig. Du har samlet nationen igen, og du er bare så velovervejet og rar!

Listen er stort og småt, som vi er faldet over. Den er ikke nødvendigvis fyldestgørende, ligeligt opdelt mellem godt og skidt, eller i nogen bestemt rækkefølge. Til gengæld lover vi, at der både er noget at grine af og græde af.

TOPPERE

Kasper Hjulmand

Kasper - vi elsker dig. Du har samlet nationen igen, og du er bare så velovervejet og rar! Din idé med at tage landsholdet på kulturtur er jo fænomenal; hvis de skulle være stolte og spille sammen for Danmark, så handler det om fælles forståelse og identitet. Måske endda i langt højere grad end store lårmuskler og spilteknik. Og med Eriksen var du der igen. Du har ikke sat et ben forkert, og det er nok fordi du mest af alt bare er dig. Ærlig og autentisk.

Den Blå Planet

Med corona restriktionerne om ørerne kunne Den Blå Planet se til, mens pasningen af dyrene uden entreindtægterne lige så stille udhulede kassebeholdningen. Heldigvis kom de op med årets mest geniale fundraiser kampagne, hvor dyrene blev sat til salg på Den Blå Avis. Stuntet gav både massiv presseomtale og satte en subtil pegefinger på problemerne i forhold til kompensation og restriktionernes konsekvenser. Det har nu indtil videre reddet Den Blå Planet og ikke mindst dyrene. Genialt fundet på. Genialt eksekveret.

Blåt med blåt på - genial opmærksomhedskampagne fra de Blå...


Streakers Paradise

Og hvor er det synd, at TV 2 har ødelagt deres eget brand ved at rode rundt i hulemandssexisme. For de har på den anden side været fantastiske til at markedsføre sig. Noget af det bedste er TV 2 Plays reklame for Wimbledon. Hvorfor den er god? Den forbinder budskab med indhold på en underholdende måde og får os til at grine. Simple as that. Se den selv her.

Og… Stop Hadbeskeder

Et andet fremragende eksempel fra TV 2s side var kampagnen “stop hadbeskeder”. På 1.23 bliver vi taget fra sportsbegejstring til sund eftertanke. Facebook-trolls - opfør jer nu ordentlig for faen. Vi er så trætte af folk, der taler grimmere end TV 2 cheferne til en julefrokost, bare fordi de gemmer sig bag en skærm. 

Mads fra DSB

DSB - eller rettere - Mads gik i rette med Pride-kritikere på DSBs sociale medier. Fordi DSB skiftede logo - og alt muligt andet - ud med regnbuefarver, blev de ramt af en regulær troldestorm på sociale medier. Men Mads skød tilbage med skarpt, og det var munter læsning. Hvis man har sagt ja til at støtte Pride-værdierne, så skal man også stå ved det. Og mere formfuldendt fasthed end Mads fra DSB skal man lede længe efter. Du kan selv Google “Mads fra DSB”, så ved du, hvad vi taler om.

Lidls grimme sko

Kan man planlægge en viral kampagne - vi har altid sagt “nej det kan man ikke, men man kan prøve…”. Om det var et planlagt stunt fra Lidl, at deres - i vores øjne - pænt grumme sneakers skulle bliver et globalt hit, der blev revet væk, diskuteret vidt og bredt og angiveligt solgt videre for skyhøje beløb, ved vi ikke. Men faktum er, at deres lille eksklusive kollektion af sneakers gav Lidl massiv omtale og Lidl selv - ganske klogt - valgte at lade tingene rulle selv og holdt sig behørigt i baggrunden.

Hvem skulle ha' troet de blev trendy


Not a Model Y

Tesla er ikke ligefrem kendt for at bruge store summer på markedsføring eller PR. De lader Elon om Twitter, og så er det vist mest produktet/bilen og deres fanboys, de lader tale for sig. Men indimellem kan man jo godt give folk lidt at tale om, og det gjorde de ganske simpelt ved at lade den første sending af deres nye Model Y i Europa være pyntet med ordene; “Not Model Y”. Nettet flød straks over af spekulationer, om det var et af Elons mystiske påfund, der gik på It's not a flamethrower stuntet, om det var en hentydning til andre bilfabrikanters “testbilfolier”, eller om det var fordi, de kom fra en fabrik i Shanghai og ikke som lovet fra gigafabrikken i Berlin… Vi ved det ikke, men kipper med hatten, når en lille sætning på en bil kan sætte tingene i kog og trækker overskrifter.

It's not a Model Y - why...?


Memes

Måske har vi bare kedet os mere under Corona - eller andre har kedet sig lige så meget, og haft tid til at lave dem - men det forekommer os, at memes har været større end vanligt i 2021. Uanset, om det er et større 2021 fænomen eller ej, så er memes den kommunikative afløser for håndværkerslogans på varevognen, i forhold til kort og fyndigt, at lægge flertydige budskaber og holdninger ind i et kort og letlæseligt format. Vi elsker dem. 


Og i den forbindelse er vi liiiiige nødt til at slå et slag for en af årets sidstkommende, men sjoveste indlæg. En langsom gengivelse af et fem år gammelt klip, der dukkede op i vores feed her slut december. Det er ikke en meme i teknisk forstand, men altså… Mette og Clemens i en brandert på en brunt værtshus… priceless… Se klippet her.

FLOPPERE

Automatiseret content på sociale medier

Her lægger vi ud fra februar, hvor spilsitet Mr. Green - der at dømme ud fra outdoor-reklamerne, ellers skulle have nok marketing-kroner at spille med til at undgå den slags - får blameret sig på Facebook. Billederne taler for sig selv, men læg især mærke til det totale fravær af respons fra Mr. Green. Vi lugter en automatoversat post fra førerbunkeren et sted på Cayman Islands og minder om, at selv det bedste content ikke fungerer, hvis man ikke er i øjenhøjde og dialog med sine følgere.

Av av av - fri leg for spydige kommentarer, uden moderation.

Sponsoreret indhold ude af kontekst

Det lader til, at der er en del marketingafdelinger, der opfatter sponsoreret indhold (der hvor man betaler sig fra en “artikel”) som det nye PR. Faren ved at betale sig ind i et medie er bare, at vi fjerner kontekstafhængighed. Et af de værste eksempler er Rema 1000s madspildsartikler i Gaffa. Hey, Rema - Gaffa er et musikblad, og det kan da godt være, der er noget målgruppesammenfald, men det virker virkelig malplaceret at skrive om madspild midt i koncertanmeldelserne…

Spild af mad... og musik. Vi kan ikke se sammenhængen....


Pressemøder - helt generelt

Engang var pressemøder ganske effektive, hvis man havde noget stort og nyhedsværdigt på agendaen. Men begivenheden er blevet udvandet med årene, og vi spår, at 2021s gentagne corona-pressemøder nu endelig er ved at tage livet af den slags. Nu vi er ved corona-pressemøderne, så var de/er de cirka inddelt i to kategorier: warm-up, hvor ingen af de store pinger er med, men der lægges op til flere restriktioner. Restriktioner: her deltager pingerne med bekymrede miner, til trods for at man hele dagen har kunnet læse om indholdet af restriktionerne på stort set alle medier. 

UV Medicos lampelancering

Vi bliver lidt ved pressemøderne, for kan du huske et af årtiets mærkeligste pressemøder, hvor Lars Seier, Anders Samuelsen og Per Mikael Jensen skulle præsentere en ny lampe, der angiveligt skulle kunne bekæmpe corona? Det var måske årets mest mærkelig og ukoordinerede begivenhed. Du kan læse andre kloge hoveders tolkning her, samt se et lille klip her - i øvrigt har bagmanden til UV Medico tidligere været dømt for insiderhandel: Anders - kom væk derfra!

nemlig.com's krisehåndtering og årets citat

Det var totalteater af bedste skuffe, da onlinesupermarkedet nemlig.com henover et par måneder forsøgte at krisehåndtere afsløringer af, at deres chauffører og øvrige ansatte havde kummerlige arbejdsvilkår. 

Tæppet gik, da Politiken i første runde kunne afsløre chaufførernes dårlige forhold. Første akt blev besvaret af nemlig.com's direktør Stefan Plenge: Han var overrasket over afsløringerne - nemlig.com skulle angiveligt have vækstet så voldsomt, at han slet ikke havde haft tid til at kende chaufførernes vilkår. Det havde været relativt troværdigt, hvis det ikke var fordi, det ikke var første gang, nemlig.com havde fået kritikken. Anden akt: Politiken afslører nye kritisable forhold for medarbejderne. 

“Det passer ikke, og hvis det gør, så er det misforstået.”

Og så fik Plenge åbenbart nok og mente, det hele var en smædekampagne, hvorefter han ikke udtalte sig ret meget mere. Lige indtil han gik på TV 2 og sagde: “Det passer ikke, og hvis det gør, så er det misforstået.” - Vi nominerer hermed dette til årets citat. Det kan bruges til næsten alt - prøv selv.

Ak ja, det er hårdt at gå fra darling til djævel. Du kan se et lille sammendrag af sagen her.

Mediernes krisehåndtering

Med efterårets MeToo-skandaler, der trak TV 2 og Berlingske i vælten, kan vi vist roligt konkludere, at medierne er bedst til at få andre i fedtefadet og ikke særligt gode til at fedte sig selv ud af deres egne kriser. TV 2 formåede endda lige at toppe op med afsløringen af uddeling af kondomer med forrygende timing. Velkommen på forsiden - af Ekstra Bladet og alle de andre medier. Som kilden til historien (en tidligere ansat) sagde: Det er virkelig next level af få trykt 'Alt det vi deler'-logoet på kondomer...

Nybolig Helsingør

Årets anden WTF går til Nybolig i Helsingør. Vi kan kun gisne om, hvordan den brainstorm har set ud. Hvis den var kommet i december, havde vi tippet på en julefrokost, for det er så mærkeligt og uforståeligt, at vi blot kan sige: WTF… Døm selv på billedet. Og hvis du liiige skulle være i tvivl om kontekst, iler vi til med en lille YouTube video af, hvor inspirationen kommer fra (den er ikke for børn). Skal du handle med Nybolig i Helsingør, så er det på eget ansvar…

WTF Nybolig...?


Super League i fodbold

Vi bliver i spekulationerne om en våd brainstorm. For det må vist kategoriseres som verdens korteste sæson, da en håndfuld klubber forsøgte at underspille UEFA og lave deres egen lille ekslusive topholdsturnering. Kort efter annonceringen fik et oprør fra spillere og fans stort set alle holdene til at falde fra. Og så var det slut med Super League. Det helt store spørgsmål, man helt uvilkårligt stiller; jamen havde de da slet ikke stukket en finger i jorden, inden de annoncerede det? Magen til kikset eksekvering skal man lede længe efter. Hatten af for Heineken, der kom med en hurtig forklaring: 

Good one there Heineken...

Når man ikke selv kan, så må man stjæle… eller noget

Vi kan heller ikke komme uden om Radio Louds transformation til 24syv. Der er så mange lighedspunkter - bortset fra kvaliteten af indholdet - at vi næsten ikke kan lade være med at grine. Desværre er der ikke så meget at grine af, da hele miseren jo lukkede den udmærkede og folke-elskede Radio 24syv. Altså den originale. Det har de fleste politikere til lukkefesten vist efterhånden også sandet. Selv Messerschmidt, der nu er blevet vært på 24syv (altså den uoriginale). Det er vist noget med at lære de unge opera… 

Frem og tilbage med bryggeriet

Først den ene vej, og så den anden vej... Ligesom skomagerdrengen havde Thisted Bryghus tidligere på året svært ved at finde ud af, hvilket ben, det skulle stå på. Det hele begyndte med, at Pernille Vermund kunne vise specialfremstillede “Classic Vermund Øl” med hendes kontrafej frem på Instagram, som var specialfremstillede af Thisted Bryghus (ligesom det tidligere har gjort for blandt andre Socialdemokratiet). Resultatet blev, at internettet gik i shitstorm-mode, og bryghusets administrerende direktør proklamerede, at man for fremtiden helt ville droppe at producere specialøl til politiske partier. Men lige så hurtigt, som bryggeriet havde lagt sig ned, meddelte bestyrelsen, at de såkaldte “private labels” såmænd alligevel ville fortsætte – “uanset politisk observans”. Moralen er, at første gang du siger “Ja” til at låne dit brand ud, så fanger bordet. Derfor skal du altid tænke dig ekstra grundigt om, uanset hvor sjov ideen er. Især når man blander politik og (øl-)virksomhed sammen. Du kan læse mere om historien hos DR.

Khaders comeback

“I am back”. Med en iørefaldende tonedøv Terminator-selfie i bar overkrop meldte den dengang konservative politiker Naser Khader sig “klar til kamp" efter en sygemelding fra folketinget – som kom efter en række anklager om seksuelle krænkelser. “Jeg er ikke perfekt, men jeg elsker Danmark” proklamerede han med tyrkiske (?) bjerge i baggrunden, der gav flere mindelser om Al Queida end Holger Danske. Reaktionerne udeblev da heller ikke – fra et “respektløst” og "malplaceret mediestunt” til “himmelråbende dårlig situationsfornemmelse” – afspejler ganske fint, hvorfor Khaders comeback kandiderer til et af årets mest eklatante floppere. Vi sidder stadig og undres over om det, i Khaders hoved, var en gennemtænkt profilering; hvad er Khaders brand egentlig. Eller om det var en pludselig uheldig indskydelse i en ferie-brandert.

Skål og godt nytår!!




Forrige
This is some text inside of a div block.
Næste
This is some text inside of a div block.
INLKFB