Årets toppere og floppere 2023

Året går på hæld - og derfor er det igen blevet tid til at kåre årets toppere og floppere i kommunikation 2023. Du kan blandt andre møde IKEA, Kongehuset, COOP, Carletti, Snoop og FN.

I vanlig stil er den årlige liste ikke udtryk for udførlig research og holden øje med alt, ligesom vi heller ikke rangordner. Det er altså et relativt tilfældigt udvalg af skidt og kanel, som er faldet Kudos for brystet - eller hjertet - i løbet af året. Se med tilbage her:

Årets toppere!


1. BYD, Comwell og Hyundai

Vi starter med en splid i bilverdenen, der førte til en genial ide. Hyundai var sure - eller følte sig truede - af det kinesiske BYD (det betyder Build Your Dreams… og det ved vi ikke rigtigt, hvorfor det hedder)… anyway. Hyundai og BYD var hos samme forhandler, og det fik Hyundai så stoppet, så alle BYD-biler på et splitsekund var ryddet fra forhandlerne. Så fik BYD den gode ide at indgå i et samarbejde med hotelkæden Comwell, hvor man fra et udvalg af deres hoteller kunne se og prøvekøre BYD. Der var alligevel parkeringsplads, og hvorfor ikke tage en prøvetur, når du alligevel keder dig på hotelværelset? Og så ligger hoteller i reglen også langt bedre end bilforhandlere… Om det stadig er muligt, og om det var en succes, ved vi ikke. Men det var smart tænkt i momentet.

Onkel Reje Pink - var det noget?

2. Onkel Reje Pink

Onkel Reje røg pludselig i modvind blandt en gruppe sølvpapirshatte, der desværre råbte så højt på sociale medier, at den stakkels reje måtte sygemelde sig. Efter det kom frem, væltede de sociale medier sig efterfølgende i sympatitilkendegivelser. Herunder fik Flügger så den gode ide, at lave Onkel Reje Pink som hyldest. Vi er store fans af, at virksomheder ikke nøjes med at udtrykke deres holdninger i ord alene, men også viser handling. En ny farve til kortet er en smuk gestus. Vi håber, at rejen blev glad!


3. Askepot i kongehuset

Der var ungdomsbal på kongeslottet, hvor prins Christian fyldte 18. Dagen efter lagde Kongehuset en efterladt stilet på sociale medier med slet skjulte referencer til Askepot-eventyret. Senere skulle det vise sig, at skoens ejer, Anne-Sofie, selv havde tilrettelagt scenen og gået gennem ild, vand og sikkerhedsfolk, for at kunne efterlade skoen. Anne-Sofie og Christian er dog ikke blevet gift, og om det hele var en stor iscenesættelse, ved vi ikke. Men skoen gik all-over og gav et boost til kongehuset som det fortryllede sted, hvor ballet lever og Askepot kommer på besøg.


4. Vestegnen møder FCK

Lad os starte med en lille disclaimer om, at vi nok mere blå-hvide end blå-gule hos Kudos. Men alligevel og helt upartisk, synes vi, at det var en passende finger til vestegnsretorikken, da FCK svarede igen på Brøndby-fansenes derbybanner. Fra Brøndby lød tifoen: “Det er kampdag, klokken den er kvart i Uno & Wolt. Velkommen til Nordens største TikTok tribune. Fyldt med turister, piger & stikkere!”… (well… de fandt på det, ikke os…). Dagen efter deler FCK et opslag på sociale medier med 13 billeder af piger og kvinder, der viser deres begejstring som FCK-fans. Vi behøver ikke sige mere, vel…?

FCK hylder pigerne på tribunerne


5. Fut fut Daloc

Har du bemærket reklamerne for Daloc Sikkerhedsdør? Den gamle mand, der stener over sit modeltog i et spøjst stop motion-setup. Vi skal kigge grundigt mellem linjerne, for at forstå at han - og ikke mindst hans tog - er trygge bag Duloc-døren. Men vi er fanget. Fanget i spændingen over, hvad det er, manden laver, og forløses med et grin, når modeltoget futter forbi. Vi er fans! Du kan heldigvis stadig se videoen på LinkedIn her.

Det er så stenet, at det er sjovt - og godt!


6. IKEA dropper Black Friday

Desværre var det heller ikke i år, at Black Friday blev lukket ned, selvom man ellers skulle tro, at renter, inflation og almindeligt mishag burde have sat en kæp i hjulet. Men næh, vi spenderede lige så mange milliarder, som vi plejer, på BF. Men men - det var uden IKEA, der viste deres modstand ved at tidoble priserne på udvalgte varer på den sorte fredag. Genialt lille stunt, der ikke kostede IKEA noget, men som gav positiv opmærksomhed hos de, der mener, Black Friday er et forbrugsgalimatias og hellere vil cykle en tur i IKEAs “democratic design”. Well played.


7. Snoop dropper rygning

Vi har gemt det bedste til sidst. Og vi skal et smut til udlandet. For årets absolut bedste stunt var nyheden om, at Snoop Dogg stopper med at ryge. Ikke alene brændte nyheden sociale medier ned, den var også alle vegne i mere traditionelle medier - inklusive alle de forklarende detaljer om,  hvordan Snoop er næsten synonym med en tændt joint. Senere skulle det vise sig, at det var et stunt for firmaet Solo Stove, der har lavet en røgfri pejs; Go Smokeless… Det er godt tænkt fra begyndelsen, perfekt staged af Snoop og med perfekt timing mellem udmeldingerne. En af den slags, hvor man tænker: Den ville jeg godt have lavet. Se Snoop tale ud om rygestop her. Og den gik globalt, men her kan du se bare lidt af den danske omtale på: EB, DR, TV2 og BT.


Årets floppere!


1. BaneDanmark er ung med de unge

Rekruttering er altid en skæg disciplin - åbenbart også for BaneDanmark, der gerne vil tiltrække de unge. Og se, nu bliver det så rigtig svært at mene noget uden at støde nogen. Vi er selvfølgelig helt sikre på, at fyren på billedet er en rigtig flinker gut, der har styr på tingene. Så måske er det bare os, der ikke er målgruppen her. Meeeen, der er altså et eller andet ved de shorts, tusser og det kække kasket-grin, der ikke helt rimer på trafikleder og tog til tiden… eller hur?

Er det ham her, du gerne vil have styrer tog-trafikken?


2. Coop lukker Irma og skifter navn på det der 365…

Det er faktisk stadig et stort, rungende spørgsmålstegn, hvorfor Coop-kæden lukkede dens allerstørste brands. Jo bevares, der var røde tal… men det var nok ikke nede i Irma-butikken, årsagen skulle findes. En del af bevisførelsen for den påstand kommer så her: Irma skulle så blive til Coop 365, der så skiftede navn til Coop 365 Discount, og så igen seks måneder efter at alle Irma-skiltene var erstattet, skulle kæden skifte navn igen-igen til 365 Discount. “Det koster en del at ændre alle de skilte alt det materiale…” sagde Michael Tilsted, der er direktør for Coop 365 discount Coop (eller hvad det nu hedder). Kære Coop - I kan bytte rundt på ordene, lige så tosset I vil, 365-kæden har et fjollet navn, og det var dumt af jer at skifte jeres bedste brand ud med jeres værste brand… - se i øvrigt vores egne klumme om det move.


3. Navneskift generelt

Vi fortsætter i dumme navneskift og spildte penge. Således fik TV 2 et nyt logo. Vi har kigget laaang tid på det, og kan stadig ikke helt forstå hvorfor. Men den største skandale er at Hjem-Is skifter navn til ….. Fråst…. Armen hvorfor det? Jo, det er noget med, at de skal indtage Europa. Men hvorfor så vælge et navn med et ord som ingen uden for Norden fatter og endda med et Å i. Hvorfor så ikke kalde det Freeze eller Freezie eller Frostie… Eller FroGo… eller bare noget andet dumt… Eller… ja man kunne lige så godt hedde Hjem-Is, hvilket er fuldstændigt lige så uforståeligt for resten af Europa. Men den indre signalværdi er sikkert vigtig….


4. Frys du bare karamellerne, før du kaster dem

Nu troede Carletti lige, at de skulle være unge med de unge på TikTok. De glemte bare lige at tjekke - eller måske gennemtænke - budskaberne. I hvert fald syntes Carlettis betalte influencere, at det var enormt sjovt at komme med tips til, hvordan Big Ben-karamellerne kunne gøre ekstra ondt på sidste skoledag med tips som: frys dem og put chilli- eller hvidløgspulver på. AV AV AV! Hverken sjovt eller særlig ansvarligt, men virkelig dumt af Carletti. Vi pitchede dem da også straks med ideen om, at det ville være meget federe, hvis Carletti/Big Ben-karamellerne stod bag en anti-mobbe kampagne. Det svarede de dog aldrig på… Du kan læse om miseren her.


5. Alle kan falde i auto correct-fælden

Autokorrektur kan være et bæst, hvis man glemmer at tjekke sin autokorrektur. Så her er et billede af årets SoMe-autokorrektur-fadæse. Fra selveste FN.

UPS!


6. Krigskage

Der er krig i Ukraine, og som om det ikke var en flopper i sig selv, så syntes Folkekirkens Nødhjælp, at de skulle samle penge ind til krigsofre ved at sælge kage. Formålet er smukt, men vi har bare lidt svært ved konnotationerne mellem kage og krig - lidt ligesom flygtninge og kage, Inger. Kunne man ikke have valgt noget mindre festligt at samle ind på?

Tanken er god, men kage... helt ærligt...?
Forrige
This is some text inside of a div block.
Næste
This is some text inside of a div block.
INLKFB